Cariera / Organizarea timpului
Tu iti organizezi timpul… sau te conduce el pe tine? Pentru multi dintre noi s-ar parea ca trecem de la o criza la alta. Cum putem inainta, cand nici macar nu putem tine pasul? Exista cateva lucruri pe care le poate face oricine dintre noi pentru a-si organiza timpul intr-un mod mai eficace.
Organizarea eficace a timpului este o decizie constienta, prin care hotaram ceea ce este important si apoi ne planificam timpul si viata in functie de aceste aspecte. Cheia problemei este sa ganditi pro-activ. Nu asteptati si nu lasati timpul sa va preseze; in schimb, preluati controlul si decideti cum va veti organiza timpul. Ce este important cu adevarat pentru mine? Ce actiuni trebuie sa duc la indeplinire pentru a avea rezultatele dorite?
“Nimeni nu are timp suficient, dar cu totii dispunem de tot timpul existent.” – Anonim
Putem avea mereu un rol pro-activ? Bineinteles ca nu. Urgentele apar; trebuie sa respectam termenele limita. Dar, putem reduce numarul acestor situatii, planificandu-ne lucrurile in avans – fiind pro-activi.
Nu exista instrumente de organizare a timpului care sa functioneze pentru toata lumea la fel. In schimb, trebuie sa hotaram ce functioneaza mai bine in cazul nostru, pentru noi ca indivizi, in momentul respectiv. Trebuie sa ne organizam mai bine? Sa ne alegem prioritatile mai bine? Avem un randament mai bun dimineata? Incercam sa realizam un proiect intreg deodata, in loc sa-l impartim in sectiuni mai usor de manevrat? Ce este mai bine pentru mine…acum?
In plus, cu timpul ordinea prioritatilor se poate schimba. Parintii vor acorda mai mult timp familiei decat indivizii singuri. O persoana care isi da licenta va acorda probabil mai mult timp scrisului si cititului. Dar, pe masura ce copiii cresc, iar licentele sunt obtinute, atentia se va concentra si asupra altor aspecte.
Trebuie sa avem grija sa ne facem timp si pentru relaxare, pentru sport, pentru prieteni si pentru distractie.
Un factor important pe care trebuie sa-l iei in considerare este echilibrul! Nu suntem facuti sa ne concentram asupra unui singur lucru, excluzandu-le pe toate celelalte. Trebuie sa avem grija sa ne facem timp pentru relaxare, pentru sport, pentru prieteni si pentru distractie. Acestea sunt aspecte importante din viata unei persoane. Si fara sa avem grija de noi insine, nu vom avea energia necesara pentru a ne ocupa de solicitarile facute asupra timpului nostru.
(“Tu intarzii, dar timpul nu face acelasi lucru.”- Benjamin Franklin)
PLAN DE ACTIUNE
Nu exista instrumente de organizare a timpului care sa functioneze pentru toata lumea la fel. Totusi, unele din sfaturile urmatoare te pot ajuta in alegerea instrumentelor de care ai nevoie.
• Invata sa spui “nu”.
• Atunci cand se poate, deleaga.
• Nu lasa munca de birou sa se stranga.
• Intreaba-te: “Care este obiectivul meu sau scopul pe care-l urmaresc?”
• Gandeste-te in primul rand la eficacitatea ta si apoi la eficienta.
• Imparte sarcinile in sectiuni mai mici; nu amana, pentru ca nu le poti face pe toate deodata.
• Identifica lucrurile care-ti irosesc timpul…si renunta la ele.
• Adauga momente de relaxare si recreere in programul tau.
• Identifica-ti si tine cont de bioritmul tau personal sau de momentele bune si momentele proaste.
• Menajeaza-ti sanatatea, constientizand faptul ca nu poti multumi 100% din oameni, 100% din timp.
PRINCIPIUL LUI PARETO
Spre sfarsitul secolului XIX, economistul italian Vilfredo Pareto a observat ca 80% din averi erau detinute de 20% din populatie. Aceasta ecuatie, de multe ori numita “regula 80/20” sau “principiul lui Pareto” pare sa se aplice in multe cazuri: 20% din oameni fac 80% din plangeri; 20% din agentii de vanzare cei mai buni aduc 80% din vanzari; 20% din studenti ocupa 80% din timpul profesorului; 80% din timpul nostru este petrecut pentru 20% din probleme.
Pentru a ne organiza timpul intr-un mod eficace, trebuie sa identificam si sa ne ocupam de acele probleme care ne ocupa cea mai mare parte din timp. Trebuie sa stim care sunt si cat de mult inseamna pentru noi.
Indeparteaza-te de rutina de zi cu zi, pastrand in minte regula 80/20 a lui Pareto si vezi ce poti obtine. Cum te poti asigura ca iti petreci timpul in scopurile cele mai profitabile?
VERIFICARE
Iti organizezi timpul cum trebuie, sau te conduce el pe tine? Un simplu raspuns afirmativ sau negativ privind urmatoarele aspecte te poate ajuta sa iei o decizie.
1. Trebuie sa raspund mereu la situatii de criza sau sa le rezolv.
2. Am foarte putin timp pentru planificare in avans sau selectarea prioritatilor.
3. Cand plec de la servici “la timp” ma simt vinovat sau stresat pentru sarcinile ramase neterminate.
4. Imi este greu sa-mi gasesc timpul necesar pentru familie si/sau prieteni.
5. Chiar si atunci cand nu lucrez imi este greu sa nu ma mai gandesc la ceea ce se intampla la servici.
6. De cele mai multe ori, am foarte mult de lucru.
7. Nu am suficient timp pentru a ma implica in activitati care imi maresc reputatia profesionala.
8. Nu pot decat sa sper sa fac fata la limita.
9. Imi este greu sa gasesc un sistem de organizare a timpului care sa functioneze bine in cazul meu.
10. Sunt mereu aceleasi cateva probleme sau persoane care imi ocupa cea mai mare parte a timpului.
Raspunzand afirmativ chiar si uneia dintre aceste afirmatii, iti poti da seama ca ai probleme cu organizarea timpului. Ia-ti putin timp acum pentru a-ti planifica activitatile in avans.
Sursa: ejobs.ro
Articol de: Saloane.ro