Editorial / Sarbatorile de iarna - intre traditie si afacere profitabila
Ne aflam in preajma frumoaselor sarbatori de iarna si nu imi este greu sa observ ca s-a schimbat... ceva. Traditia se lupta din plin ca totul sa nu devina o afacere de sezon.
Comerciantii incearca sa profite de aceasta perioada pentru a-si mari veniturile. Si singura care ii impiedica este recesiunea si nu dorinta oamenilor de a-si pastra traditiile, cum ar fi fost normal.
Din pacate, spiritul Craciunului american a inceput sa prinda si la noi, daca inainte primeau cadouri de la Mos Niculae si Mos Craciun doar cei mici, acum romanii isi impart cadouri toata luna decembrie si fac liste lungi, ca nu cumva sa uite de vecina de la parter pentru ca anul trecut si aceasta le-a facut lor cadou.
Nu spun ca nu este frumos sa faci cadouri, sa fii mai bun, mai darnic. Dar de ce trebuie sa asteptam un an intreg ca sa fim mai buni?
Voi prezenta in continuare cateva obiceiuri si traditii de sarbatori care au devenit afaceri de succes.
Mos Craciun... inchiriat
Anul acesta Mos Craciun nu poate sa vina. Nu-i nimic, il inchiriem!
Tot mai multi parinti apeleaza la serviciile firmelor specializate si fac rost imediat de un Mos Craciun pentru cateva ore. De multe ori vin la pachet si doi spiridusi si o Craciunita pentru ca Mosul are nevoie de ajutoare.
Au apus vremurile cand Mos Craciun era un personaj magic ce nu se lasa vazut de oricine.
Bradul cu cetina tot verde
Nici bradutul nostru drag nu a scapat de negot. Fie el in ghiveci sau artificial, aduce profituri considerabile.
Putini sunt cei care cunosc legenda bradului sau faptul ca el se impodobeste numai in Ajun. Important este sa avem un brad de orice fel in gospodarie, fie chiar si o crenguta pentru ca asa se poarta.
Globuri si ornamente
Stramosii nostrii impodobeau bradul cu mere, nuci si covrigi, fiecare dupa posibilitati.
Astazi ornamentele au evoluat. De la clasicele globuri pictate manual pana la spray-ul cu zapada. Nici ornamentele de Craciun nu au scapat de tendintele dictate de designeri. Anul acesta se cauta modele cat mai simple, pentru ca „less is more”.
Colindatul
Colidatul a devenit de mult o afacere profitabila si este considerat o ocazie buna pentru a face bani de sarbatori. Tinerii merg in aceasta perioada la colidat, dar nu de dragul traditiei, ci pentru bani. Daca inainte primeau mere, nuci si covrigi, acum vrei nu vrei trebuie sa le dai bani.
Multi dintre ei nici nu cunosc sensul colidelor si nu le canta din inima, nu-i intereseaza decat suma stransa.
Dar exista si zone restranse in Romania unde colindatorii vestesc din suflet Nasterea Mantuitorului, coplesiti de bucurie si emotii.
Si magia se vinde...
Sarbatorile de iarna reprezinta si pentru agentiile de turism un mod de a-si spori veniturile. Vin cu pachete imbietoare si cu vorbe ademenitoare, incat ajungi sa cumperi pana si farmecul sarbatorilor. Astazi totul este de vanzare.
Inchei acest articol cu speranta ca sarbatorile nu vor ajunge doar niste evenimente comerciale.
Articol de: Victoria Ghinea