Cariera / Cum sa combati stresul la munca
Stresul este o problema frecventa cu care angajatii se confrunta aproape zilnic, cu atat mai mult astazi, cand criza financiara pune o presiune si mai mare asupra lor.
In general, cauza cea mai intalnita a stresului este volumul prea mare de munca in raport cu timpul de care dispunem si teama de a nu ramane fara job.
Potrivit specialistilor, stresul se imparte in doua categorii: cel pozitiv - eustres, care stimuleaza organismul pentru a trece la actiune si cel negativ - distres, care duce la obosirea psihicului, incetinind orice activitate.
Simptomele stresului negativ sunt atat psihice, cat si fizice
... insatisfactie, anxietate, nervozitate, subestimare, incapacitatea de concentrare, ameteli, palpitatii, tulburari de vedere, oboseala cronica, insomnii, probleme digestive.
Pentru a preveni situatiile in care stresul te va impiedica sa dai randamentul dorit la munca, iti propunem unele sugestii care te pot ajuta:
• Mentine-ti corpul sanatos.
Exercitiile fizice sunt recomandate de catre specialisti ca fiind un bun anti-depresiv, oprind producerea hormonilor care duc la aparitia stresului. De asemenea, important de stiut este faptul ca stresul duce la scaderea nivelului anumitor vitamine si minerale din organism.
De aceea este recomandat sa ai o alimentatie sanatoasa si echilibrata care sa contina legume proaspete, fructe, cereale, lactate, peste s.a.
• Afla cauzele stresului si alcatuieste-ti un plan prin care sa le elimini.
Cauzele pot fi multiple: anumite activitati, anumite persoane care iti pretind prea multe lucruri, simpla prezenta a anumitor persoane, mediul in care lucrezi s.a.
Incearca sa stabilesti o ordine care sa iti fie benefica, indepartand sau evitand factorii care iti provoaca starea neplacuta. In general, dezorganizarea ne afecteaza starea interioara, fie ca este vorba de dezordinea de pe birou sau de lipsa stabilirii prioritatilor.
• Nu ezita sa ceri ajutorul
.... ori de cate ori ai nevoie sau sa refuzi sa ajuti cand simti ca ceilalti profita de disponibilitatea ta.
Este bine sa fii sociabila si sa stabilesti o relatie colegiala placuta, dar se intampla de multe ori ca disponibilitatea pe care o arati in a ajuta sa devina o povara care sa iti induca starea de stres.
Cand stii ca timpul abia iti ajunge pentru a rezolva task-urile tale, nu ezita sa spui “nu” rugamintilor colegilor, mai ales cand simti ca acest lucru a devenit o obisnuinta.
De asemenea, daca ti s-au dat activitati ale caror cerinte iti sunt neclare sau iti depasesc atributiunile, nu iti pierde putinul timp incercand sa le rezolvi singura.
Decat sa risti sa gresesti, mai bine cere sprijinul sefului direct pentru a-ti clarifica nedumeririle sau propune ca sarcina sa ii fie atribuita celui care este in masura sa o rezolve.
Desi de multe ori ne temem ca acest refuz poate fi interpretat intr-un sens negativ, o motivatie corespunzatoare (de ex., lipsa pregatirii in domeniul respectiv nu poate garanta eficienta rezolvarii problemei) te-ar putea ajuta.
• Pastreaza-ti putin timp doar pentru tine.
Chiar daca sunt zile in care volumul mare de munca nu ti-ar putea permite sa-ti iei nicio pauza, organizeaza-ti bine timpul in functie de importanta activitatilor, astfel incat sa beneficiezi de 5-10 minute de relaxare atunci cand simti nevoia.
Aceasta pauza este absolut necesara si te va deconecta fie ca iesi sa iei o gura de aer sau bei o cafea impreuna cu colegii.
Evita persoanele negativiste, mereu nemultumite, pentru ca iti vor influenta starea neplacuta pe care o ai. Stai in preajma celor care iti pot aduce zambetul pe buze - umorul este recomandat in depasirea multor situatii - si a celor care te sustin si iti apreciaza munca.
• Nu amesteca problemele de la munca in viata personala.
Foarte multe persoane devin dependente de job. Chiar daca este necesara munca, problemele de la birou trebuie lasate acolo odata ce pleci spre casa.
Incearca sa te detasezi de griji si sa indepartezi stresul in compania prietenilor si a familiei sau facand lucruri care sa te relaxeze.
Nu uita nici de cele 7-8 ore de somn, care sunt absolut necesare pentru refacerea psihicului.
• Invata sa fii multumita cu ceea ce ai.
Probabil este un sfat pe care in situatiile stresante il vezi cel mai nepotrivit. Dar incearca-l! Fii multumita de ce ai si apreciaza ceea ce faci prin propriile forte.
Daca vrei mai mult, cu siguranta vei reusi, insa important este sa iti mentii o stare interioara buna, care sa te ajute sa faci lucrurile in liniste, folosindu-ti capacitatile la cel mai ridicat nivel.
Articol de Irina Chirtoc
Articol de: Saloane.ro