Cariera / Cum spui "Nu" fara sa iti periclitezi pozitia la serviciu?
Cum spui "Nu" fara sa iti periclitezi pozitia la serviciu?
La prima vedere, titlul acesta ti s-ar putea parea o absurditate sau o dovada de inconstienta crasa. Cum adica? In vremurile acestea atat de agitate, iti mai poti permite sa iei in considerare varianta de a spune "Nu" la serviciu? Ei bine, da, si nu ar trebui sa te mire acest lucru.Faptul ca, in mod firesc, iti doresti sa fii indispensabila la locul de munca nu inseamna ca trebuie sa accepti fara sa cracnesti orice sarcina. Sau sa prestezi, eventual, ore suplimentare pentru a te ocupa de treburi care, in mod normal, nu iti revin si in vederea carora iti sacrifici din timpul destinat problemelor specificie functiei tale.
Granita este foarte firava, de fapt. Traim vremuri tulburi, cand toata lumea se straduieste sa isi pastreze serviciul si este greu de stabilit momentul in care "mult" devine "prea mult". Trebuie sa fii diplomata si, in acelasi timp, sa urmaresti ca drepturile sa iti fie respectate.
Andreea Dumitrache, PR specialist Petrom, te sfatuieste sa nu spui, propriu-zis, "Nu": "Primul pas este sa analizezi ce ti se cere. Apoi ii explici managerului, evident, nu cu aerul ca el habar nu are, ci la modul ca tu ii prezinti noua sarcina ca sa te asiguri ca ai inteles tot ce implica aceasta. Asa... ca si cum ai vorbi cu tine, si ii mai ceri din cand in cand acordul: 'Asa e, am inteles bine pana acum?'".
In felul acesta, considera Andreea Dumitrache, este posibil ca managerul sa isi dea seama el insusi ca atributiile respective iti vor solicita o mare parte din timp si nu iti vei mai putea indeplini la fel de bine celelalte sarcini. "
Cu siguranta, el nu a luat niciodata pas cu pas ce trebuie sa faci tu pentru a duce la bun sfarsit treaba respectiva. Stie doar ca trebuie facuta, stie cat e de important pentru organizatie, evident, stie ce trebuie sa faci, dar nu se gandeste la implicatii; pentru el, acest lucru nu conteaza.", explica specialistul Petrom.
Dar, pentru tine, cu siguranta, este foarte important, deoarece ar putea insemna ca nu vei mai da acelasi randament. Or, in vremuri de criza, nici ca s-ar putea ceva mai rau.
Tocmai de aceea este bine sa te asiguri ca superiorul tau intelege cu exactitate amploarea sarcinii respective. Daca aceasta este prea complexa, sunt sanse ca insusi managerul sa te elibereze de o parte din treburi, pentru a te putea ocupa de noua atributie; sau sa imparta responsabilitatile intre mai multi angajati. In cazul in care nu da semne ca ar face acest lucru, spune-i tu insati ca, in aceste conditii, nu mai ai timp pentru toate. Si nu, in cazul acesta nu trebuie sa iti fie teama ca ai putea parea insuficient de implicata sau de pregatita; realismul tau este de apreciat, pentru ca este vorba despre imaginea ta in firma si modul in care iti faci datoria.
Bineinteles, exista si posibilitatea ca managerul sa nu observe aceste lucruri sau sa nu dea de inteles ca l-ar preocupa chestiunea. In cazul acesta, tot tie iti revine obligatia de a-ti face viata mai usoara. Solicita-i sprijinul, pentru a putea sa te organizezi mai bine, si atunci va delega pe altcineva care sa te ajute.
Sigur, se poate intampla sa te amane, spunandu-ti ca acest lucru se va rezolva pe parcurs. In acest caz, nu iti ramane altceva de facut decat sa intocmesti rapoarte saptamanale, de unde sa rezulte clar cat timp iti ocupa noile atributii si faptul ca nu mai ai timp pentru celelalte treburi.
In alta ordine de idei, site-ul associatedcontent.com iti recomanda ca, in eventualitatea in care esti nevoita sa refuzi o sarcina, sa prezinti refuzul intr-un "ambalaj cosmetizat"; cu alte cuvinte, i-ai putea vorbi superiorului tau despre alti colegi din departament care ar putea sa se ocupe de chestiunea respectiva. Nu uita sa creionezi un tablou, macar general, al sarcinilor tale, pentru a evidentia motivele pentru care nu esti in masura sa preiei si noua responsabilitate.
Articol de Greta Nita
Sursa: www.eva.ro
Articol de: Saloane.ro